Unien merkitys

Tiedätkö sen tunteen, kun heräät aamulla ja haluat palavasti muistaa sen unen, mitä näit yöllä? Minä tiedän, ja tiedän myös sen, kuinka äkkiä heräämisen jälkeen unet haalenee ja unohtuu. Nyt unet tuntuivat niin merkityksellisiltä, että päädyin kirjoittamaan niistä blogitekstin.


Mitä unet kertovat?

Eli aiheeseen. Näin outoja unia viime yönä ja haluan muistaa unien merkitykset. Uskotko sinä uniin? Unet kertovat meille paljon enemmän, mitä me voimme edes ymmärtää. Perinteisesti unet ovat informaation käsittelyä, mutta empiiristen unitutkimusten mukaan unet edistävät lisäksi terveydellisiä vaikutuksia, koska ne säätelevät tunteita, lieventävät stressiä ja ratkovat ongelmia, tai ainakin avustavat ongelmien ratkaisemisessa jos perehdyt aiheeseen. Uniin voi nousta korjaavia kokemuksia ja arviointia tapahtuneesta. Uni voi myös vaikuttaa osaltaan keskushermoston kehitykseen ja suojata ihmisen fyysistä ja psyykkistä tasapainoisuutta.

Unet nostavat siis alitajunnasta esille asioita, joiden olisi aika tulla päivänvaloon käsiteltäväksi ja ehkä irtipäästettäväksi tai muuten vain tietoiseen mieleemme muistettavaksi. Unet voivat lisätä itsetuntemusta ja auttaa ymmärtämään asioita minkä kanssa kamppailee, kunhan niitä ei ota liian kirjaimellisesti vaan lähinnä suuntaa antavasti. Unen aihe ei itsessään välttämättä merkitse mitään, mutta havaitsemalla mitä kaikkea muuta unessa tapahtuu, voi poimia siitä itselleen hyvinkin tärkeitä pointteja omaan elämäntilanteeseen. Suosittelenkin vahvasti kirjoittamaan unen mahdollisimman tarkasti ylös, ennen kuin päivätajunta, tietoinen mieli haalentaa muistot unesta.

Enemmän kuin unen aihetta, kannattaa miettiä mitä fiiliksiä unessa oli. Miltä sinusta tuntui? Mitä elementtejä unesta löytyi? Havainnointien kautta pääsee analysoimaan unen merkitystä omaan elämään ja itseen. Toki itsekin herkkänä ihmisenä monesti vien uniini tilanteita arkielämästä tai vaikka kauhuelokuvista enkä niitä sitten edes yritä analysoida sen enempää. Joskus unissa esiintyy ihmisiä omasta elämästä, ja vaikka itse ihmisellä ei olisi merkitystä unessa, niin tunteilla tai tapahtumilla ihmisen kanssa voi olla suurikin merkitys. 

”Kaikki, mikä on unohdettu, huutaa unessa apua.” (Canetti 1973)  

Usein unien tarkoitus on myös puhdistaa alitajuntaa. Sanotaan, että kun ihminen nukkuu, on alitajunta töissä. Alitajunta prosessoi vasta tapahtuneita asioita, puhdistaa tarpeettomia asioita ja tuo esille niitä aiheita, mitä sinulla olisi ehkä hyvä alkaa käsittelemään tietoisen mielen kanssa.

Unien tulkinta

Minun unessa tai unissa oli majavia. Ilkeitä sellaisia, agressiivisia, koska oltiin niiden reviirillä. Ne hyökkäsi mun ja mieheni kimppuun. Majavat koitti purra ja syöksyä päälle. Yksi majavista iski minun käteeni kiinni, mutta osui vain hihaan ja roikkui siinä. Periaatteessa minua ei niin paljon edes pelottanut vaikka toki huusin miestäni apuun. Siinä se roikkui, mutta ei päässyt minuun käsiksi. Ja meillä oli kyllä oikeus olla siellä metsässä, ihan yhtä lailla kuin niillä majavillakin.

Majava unessa: "edustaa unelmien rakentamisen voimaa, liittyy usein kodin rakentamiseen ja pitkäjänteisten unelmien onnistumiseen. Kehottaa muistamaan omat unelmat, jotta alitajunta ohjaa oikeaan suuntaan ja siten unelmat toteutuvat ajan mittaan omalla painollaan, ilman painostamista."

Minun tulkinta unesta: minulla on hyvä ja vahva suojakuori, jota en vaan aina huomaa käyttää. Unessa se oli minun takki, minkä läpi majava ei päässyt puremaan. Haluan pyytää apua ja jopa odotan, että minua autetaan, mutta huomaanko etten välttämättä edes tarvitse apua. Että pystyn hoitamaan asian itsekin, vai tarvitseeko asia edes hoitamista vaan ennemminkin hyväksymistä. Asioiden hyväksymisessä ja elää ajatuksen kanssa, että asiat kulkevat omalla painollaan mieheni on kyllä hyvä, ja varmaan se juuri kuvasti unessa sitäkin, miksi ei rientänyt prinssinä apuun hätistelemään majavaa, vaan kuljeskeli metsässä rauhallisesti. 

Ajattelen, että agressiivinen majava oli kuvastus siitä, miten meinaan antaa muiden vaikuttaa elämääni ja unelmiini. Minun pitäisikin keskittyä enemmän rakentamaan sitä omaa elämää ja unelmia välittämättä niistä, jotka ei halua minulle hyvää. Ja välittämättä siitä, mitä muut saattaa ajatella. Hyväksyä se, etten voi kaikille asioille mitään ja muuttaa ainoastaan niitä asioita, mille jotakin voin tehdä. Esimerkiksi sille, miten asioihin reagoin. Unessa olin aika rauhallinen, mikä varmaan tarkoittaa sitä, että joku perustus minulla nykyään on kunnossa, eikä minua noin vain horjuteta, vaikka välillä kovasti horjuttaakin. Niin paljon, että ohuemmat puut metsässä olisi jo kaatuneet. Mutta minun juuret on niin syvällä maassa, että minä kestän, vaikka tämä muutosprosessi vielä kesken onkin.

Toisessa unessa ajettiin autolla ja nähtiin pellolla paljon hirviä juoksemassa. Ne hirvet juoksi meidän kanssa samaa matkaa tien suuntaisesti aika kauan. Jossain vaiheessa ne meni tien yli ja minua huoletti, että saadaanko varoitettua muita autoilijoita. 

Hirvi unessa: "hirvi tarkoittaa eteenpäin kulkemista, hankalien tilanteiden ohittamista ja kontrollia omasta elämästä."

Minun tulkinta tästä unesta: olen kulkemassa kohti tavoitetta ja päämäärää. Olen nähnyt kerran aikaisemminkin hirviunta, jolloin oli myös muistaakseni jonkinlainen käännekohdan vaihe minun elämässä. Minulle tulee lohdullinen olo hirvistä ja ne voimaannuttaa minua jollain tavalla. Luulen, että hirviuni tarkoittaa tässäkin sitä, että on aika kulkea pää pystyssä eteenpäin ja olla murehtimatta niitä asioita, mille ei voi mitään. Etten käyttäisi turhaa energiaa siihen, mitä muualla tapahtuu, vaan keskittyisin omaan ja perheeni elämään. Sen kyllä voin ja haluan tehdä!

Useimmiten näen unia silloin, kun käyn elämässä läpi jotain asioita, mitä en tahdo saada helposti päätökseen tai mihin minun on itsellä vaikea vaikuttaa. Uneni liittyy monesti luonnon elementteihin tai eläimiin, ja niistä onkin helpompi napata merkityksiä asioihin, entä unista, jotka tuntuu tosi henkilökohtaiselle. Näen esimerkiksi usein tunnekuohun vallassa vesi-elementtiin liittyviä unia, joiden merkitys liittyykin tunteisiin.  

Vesi unessa: "Vesi kuvaa elämää ja sen sanotaan myös liittyvän tunteisiin, elämän koko tunnekirjoon. Likainen vesi kertoo huolista ja ongelmista, kirkas vesi lupaa onnea, terveyttä ja hyviä aikoja. Jos vesi on tyyntä taikka virtaa rauhallisesti, on luvassa sujuvasti soljuvaa elonkulkua. Myrskyävä vesi taikka tulvat kehottavat kiinnittämään turvavyöt, rankempaa menoa on tiedossa."

Unien merkityksistä voi lukea kirjoista tai netin syövereistä. Jos haluat käydä tutkimassa unien yleisiä merkityksiä, niitä on avattu esimerkiksi Energiakeskus Indigon sivuilla. Suosittelen kuitenkin pohtimaan myös omia havaintoja unista. 


Ihmetellen<3 Johanna

 

LÄHTEET 

https://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/ihanus112.htm 

Kommentit

Suositut tekstit

Instagram