Oma polku

Ensiksi, tämä blogi on tutkimusmatka elämän kaikkiin puoliin ja sitä kautta itseeni, minun näkökulmastani. Luen ja tutkin paljon niitä asioita, mitkä minua resonoi, mutta näkökulma on minun ajatukseni asiasta. Mielelläni keskustelen aiheista ja otan vastaan myös palautetta. Eli, hei minä, hei sinä! Minäpä kerron vähän minun polustani ja missä vaiheessa elämässäni olen tällä hetkellä ja kuka täällä blogissa hääräilee. 

Minun polkuni

Olen Ihmeen Johanna. Olen kulkenut pitkän matkan tähän päivään tutkien itseäni, omia ajatusmallejani ja reaktioitani. Pääasiassa olen onnellinen ja voin hyvin, mutta olen käynyt myös siellä syvässä päässä, missä joutuu pahimmillaan miettimään ihan tosissaan, mitä se onnellisuus oikein on. 

Olen kuitenkin onneksi sitä tyyppiä, joka löytää aina sen valon sieltä tunnelin päästä. Juurikin tuon syvemmän pään ansiosta olen kyseenalaistanut kokemiani asioita, mikä taas on saanut minut tutkimaan yleisesti syitä ja seurauksia ihmisen käyttäytymisen taustalla. Ihmismieli onkin aina kiehtonut minua valtavasti. Olen hankalimpienkin aikojen keskellä uskonut, että vielä on jotain muuta, niin minussa, kuin kaikissa muissakin ihmisissä. 

Tällä hetkellä olen polullani mielenkiintoisessa vaiheessa. Siinä vaiheessa, missä tukeva perustus on korjattu ja tehty tukevaksi, ja rakennus ja näkyvä kehittäminen voi tosissaan alkaa. Uskon, että pahin on takana päin, ja työkaluja sen ansiosta iso kasa mukana. Minua kutsuu myös kovasti jakaa oivaltamiani asioita, koska mielestäni joka ikinen ihminen on ansainnut saada mahdollisuuden päästä itseään lähemmäksi ja kohti vieläkin aidompaa elämää.

Minkälainen minä olen

Olen pienestä asti ollut hymyileväinen ja tykännyt läheisyydestä. Uppoudun syvällisiin keskusteluihin, rauhoitun kynttilöistä ja nautin hyvästä ruoasta. Tykkään luonnosta ja merestä, olen aina ollut luonnonlapsi. Koen, että se maadoittaa minua ja palauttaa tähän hetkeen. Olen myös heittäytyjä ja janoan kokeilla uutta. Tykkään tanssia ja urheilla isoilla sykkeellä, kun sille päälle satun. Yleensä nautin enemmän kuitenkin rauhallisesta jumpasta, joogasta tai venyttelystä, ja se mitä teen iltaisin, kutsun myös flow-harjoitteluksi. Olen myös opetellut meditoimaan, mikä onkin minulle koko ajan enemmän tärkeää. Aluksi se ei ollut helppoa, koska pysähtyminen ei ole tässä reilun 34 vuoden aikana oikein ollut minun juttu. Vaikka olen kyllä huomannut kuinka hyvää se tekee minulle, yhden uupumuksen kokeneena suorittamisen vähentäminen ja vain hetkessä oleilu onkin noussut yhdeksi tärkeimpiä kokemistani asioista.

 

Tarvitsen reilusti aikaa asioista palautumiseen, olen tosi herkkä. Tarvitsen aikaa selittää asioita, joskus mielessäni, joskus ystävilleni. Pienestä asti olen ollut hämmentynyt monista asioista, mutta sopeudun lähes kaikkeen, eivätkä ihmiset näe sitä minusta päällepäin. Rakastan aamukahvia, ilman sitä ei päivästä tule mitään, rakastan myös mukavia vaatteita ja villasukkia. Teen kaiken maailman listoja, muistiinpanoja ja vihkoja. Ne saa minun pään pysymään tässä hetkessä ilman ylikierroksia. Se jollakin hassulla tavalla jopa rentouttaa minua, varmaan siksi kun tulee luottamus siihen, ettei tarvitse muistaa. Eli minulla on myös huono muisti, myös neljä vuotias tyttäreni sanoo aina näin. :) Olen ehdottomasti saunojakansaa, totean joka ikisen saunassa käymisen jälkeen että "olipa ihana käydä saunassa!" Se rentouttaa ja minulla on tunne, että saunassa irtaantuu huolista ja murheista. Tykkään itsessäni siitä, että etsin aina asian positiivisen puolen ja näen kaikessa jotain hyvää. Ainakin yleensä. Nautin läheisteni seurasta suunnattomasti.

Voisin sanoa itseäni myös luovaksi. Tykkään suunnitella ja innovoida uutta, niin pientä kuin suurtakin kokonaisuutta. Näen helposti mielessäni jonkun idean aivan valmiina. Silloin tunnenkin olevani luovimmillani, kun innostun isosti jostain muille ehkä jopa turhanpäiväisestä. Monesti innostukseni kuitenkin vievät minut tilanteeseen, missä minulla on monta asiaa keskeneräisinä, mutta olen opetellut hyväksymään sen. Tykkään valokuvaamisesta. Musiikki on minulle tärkeää. Nautin myös pienistä asioista arjessa ja tulenkin pienestä iloiseksi ja onnelliseksi.

 

Mistä en tykkää? Niitä asioita on aika vähän, koska tulen toimeen melkein kaiken kanssa ja sopeudun moneen. Mutta en tykkää epäreiluudesta, röyhkeydestä enkä ylimielisyydestä. Mutta minua ei esimerkiksi haittaa, onko ulkona kylmä tai sataako vettä. Tai jos joku on myöhässä, sitähän sattuu (minulle monestikin). Eli minun vähiten hyvä puoli taitaa olla se, että olen monesti myöhässä aikatauluista tai tekemisestä. Se johtuu siitä, että olen optimisti myös sen suhteen, mitä kerkeän vielä tehdä. Se on vähän ristiriidassa sen kanssa, että en kuitenkaan tykkää kauheasta kiireestä. Vaikka toisaalta kyllä töissä tykkään, kun on paljon tekemistä... Hmmm... Voisi sanoa, että monesta asiasta myös väännän ja käännän, ehkä liikaakin välillä. :) Jos olen stressaantunut, päätöksien teko on minulle mahdotonta.

Mieheni kuvaili minua näin: iloinen, hauska ja rehellinen.


Suorittamisesta intuitiiviseen elämiseen

Tein muuten kerran testin intuitiivisuudesta. En muista, missä osoitteessa sen tein, mutta esimerkiksi persoonallisuustestitkin ovat mielenkiintoisia ja itse ainakin saan hyviä pointteja niistä. Olen tehnyt esimerkiksi 16personalities-testin, mikä oli mielenkiintoinen ja hauska. 

Intuitiivisuus-testin tulokseksi tuli: Olet Liisa Ihmemaassa! "Muistatko Liisan, sen aivan tavallisen pikkutytön, joka eräänä päivänä tipahti kaninkoloon, ja päätyi elämänsä seikkailuun? Kyseessä on lastensatu, mutta se kuvaa myös osuvasti henkisellä polulla kulkemista. Olet kiinnostunut henkisistä asioista, ja sinusta on mukava pohtia Elämän Suuria Kysymyksiä. Intuitiosi viestii sinulle selkeästi aina silloin, kun maltat pysähtyä kuuntelemaan sitä. Mutta maailmassa on niin paljon kaikkea muutakin, ettet aina ehdi kiinnittää sisäiseen ääneesi kovin paljon huomiota. Ja joskus kyllä kuulet sen, mutta et välttämättä tule noudattaneeksi sitä. Ehkä tunnet hiukan epävarmuutta sen suhteen, osaatko erottaa kuudennen aistisi viestit muista päässäsi pyörivistä ajatuksista ja tuntemuksista. Muista, että intuitio vahvistuu harjoittelemalla. Ja mitä selkeämmin se erottuu, sitä helpompi siihen on luottaa. Sinulla on kaikki edellytykset oppia tulkitsemaan Sydämesi Kompassia, kunhan vain raivaat kalenteristasi hieman aikaa intuitiivisille harjoituksille. Tehokkaita keinoja kuudennen aistin vahvistamiseen ovat muun muassa meditointi, mindfulness ja jooga. Uskalla haastaa itsesi, kyseenalaista kaikki ja säilytä avoin mieli." 

Aika osuva! Olen tosi intuitiivinen, mikä on välillä jäänyt kaiken hälinän alle. Nykyään annan enemmän aikaa itseni kuuntelemiseen. Luotan myös omaan intuitioon koko ajan enemmän, mutta se ei ole ollut minulle päivän selvää. Nykyään koenkin paljon ristiriitaisia tilanteita, koska intuitioni sanoisi muuta, mutta oppimani tapa kuunnella muiden mielipiteitä ja toimia sen mukaan, on vielä vahvasti läsnä. Minulla on ollut elämässä melkein aina MUKA kiire, ja sitä yritänkin tietoisesti muuttaa. Olen ollut itseni kanssa hukassa, ja olenkin hyvin usein kysynyt läheisiltäni apuja päätöksien teoissa. Teen nykyään enemmän asioita niin, että minulla olisi aikaa kuunnella itseäkin. Ja rauhottua itseni kanssa. Ja ajatella, kuinka paljon tykkään myös itsestä ja olla empaattinen myös itseä kohtaan.

Koska kaikkihan lähtee sinusta itsestä. <3

 

Kylläpä kesti kauan kirjottaa tämä teksti. Eikä se varmaan vieläkään ole valmis, varsinkin kun puhun itestäni. Ehkä joskus kirjoitan uudelleen tämmöisen ja vertaan, miten paljon samaa kirjoitusta on. Toivottavasti muistan. :)

Mutta nyt lähden koirien kanssa ulkoilemaan ja kuuntelen ihan rauhassa itseäni, mukavaa lauantaita! 



Ihmetellen<3 Johanna


P.S. Se vielä, että uskon oman mielen voimaan, ihmisen energioihin ja universumiin. Ajatus ei ole yhtä kuin Sinä, tunne ei ole yhtä kuin Sinä. Pystyt itse vaikuttamaan siihen, miten reagoit ympärillä oleviin asioihin, vaikket pystyisi vaikuttamaan siihen, mitä tapahtuu. Mikään ei ole sattumaa. Joten: let it go, what's meant to be, will always find its way. <3

(Kuva:pinterest)

Kommentit

Suositut tekstit

Instagram